جمعیت ایرانیان در دنیای مدرن کانادا

جمعیت ایرانیان در دنیای مدرن کانادا

جمعیت ایرانیان در دنیای مدرن کانادا

کانادا از پرطرفدارترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان برای تحصیل، کار و زندگی می باشد. کانادا پس از آمریکا بیشترین مهاجر ایرانی را در جهان داراست. آخرین آمار نشان می دهد که حدود 400 هزارنفر ایرانی در کانادا تابعیت این کشور را دارا می باشند. علاوه بر این آمار، ایرانیان بسیاری در کانادا هستند که با ویزای کار یا تحصیل ساکن بوده و هنوز موفق به کسب اقامت دائم این کشور نشده اند. در این مطلب جنبه های متفاوت جمعیت ایرانیان مقیم کانادا را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای افراد از سرتاسر جهان شناخته شده است. این کشور به عنوان یکی از اقتصادهای پویا و پیشرفته دنیا، بسیاری از ویژگی‌هایی را داراست که مهاجرت به آن را جذاب  و مهم می‌کند.

فرصت‌های شغلی و اقتصادی

کانادا به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته و بازارهای کار پایدار جهان شناخته می‌شود. این کشور دارای بازار کار گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی مانند فناوری، بهداشت، مهندسی و ساختمان است. بنابراین، افرادی که به دنبال فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی هستند، می‌توانند از مهاجرت به کانادا بهره‌برند.

سیستم آموزش عالی ممتاز

کانادا به دلیل داشتن یکی از بهترین سیستم‌های آموزش عالی جهان شناخته می‌شود. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبر این کشور امکانات عالی و فرصت‌های یادگیری برتری را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مهاجران به کانادا، به تحصیل در محیطی بین‌المللی و توسعه حرفه‌ای در حوزه تخصصی خود دست یابند.

سیستم بهداشت و درمان متمایز

کانادا با داشتن یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمان جهان، از لحاظ کیفیت و دسترسی به خدمات بهداشتی به عنوان یک مقصد پرطرفدار برای مهاجران شناخته می‌شود. این کشور تضمین می‌کند که تمامی افراد، از خدمات بهداشتی و درمانی مرتبط با بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف بهره‌مند شوند.

تنوع فرهنگی و جوامع متنوع

کانادا به عنوان یکی از کشورهای پرتنوع جهان شناخته می‌شود. ترکیبی از اقوام، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در این کشور همجواری می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مهاجران در محیطی با تنوع فرهنگی و اجتماعی بالا زندگی کنند.

حمایت قانونی و اجتماعی

کانادا به عنوان یک کشور با نظام حقوقی پایه‌گذاری شده بر احترام به حقوق بشر و دموکراسی شناخته می‌شود. این کشور به شهروندان و مهاجران حقوق و آزادی‌های بسیاری را تضمین می‌کند که باعث می‌شود تا افراد در این محیط با اطمینان بیشتری زندگی کنند.

 

تاریخچه مهاجرت ایرانیان به کانادا

حضور ایرانیان در کانادا به اوایل قرن بیستم میلادی باز می گردد. میزان مهاجرت در این دوران بسیار ناچیز بود و در دهه های 50 و 60 میلادی سالانه فقط 10 الی 100 ایرانی به کانادا مهاجرت کرده اند. این نرخ مهاجرت در دهه های 80 و 90 میلادی رشد چشمگیری یافت به طوری که در سال به هزاران نفر رسید. در طول سالهای 91 تا 95 میلادی حدود 15535 نفر ایرانی به کانادا مهاجرت کردند.

چهار سال بعد یعنی از سال 96 تا 2000 میلادی این رقم به 24655 نفر رسید. همچنین در فاصله سالهای 2001 الی 2006 حدود 27600 نفر خاک ایران را برای زندگی در کانادا ترک کردند. افزایش آمار به طوری بوده که در سالهای اخیر ایران یکی از ده زادگاه برتر مهاجران کانادایی پس از فیلیپین، هند و چین می باشد. در نمودار زیر میزان صدور اقامت دائم (PR) را برای ایرانیان در طول سالهای 2016 تا 2019 مشاهده می نمائید.

آمار ایرانیان کانادا

جمعیت ایرانیان در شهرهای کانادا

براساس آمار سال 2016 میلادی، حدود 90 درصد از ایرانیان مقیم کانادا در اونتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا زندگی می کنند که شمار زیادی از آنان در منطقه بزرگ تورنتو، منطقه بزرگ ونکوور و مونترال ساکن هستند. کلانشهر های تورنتو، ونکوور، مونترال و اتاوا بیشترین جمعیت ایرانیان را در کانادا دارا هستند.

توزیع جغرافیایی جمعیت ایرانیان در نقاط مختلف کانادا


در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو، ونکوور، مونترال و ادمونتون، جمعیت ایرانیان در محله‌ها و مناطق مختلف متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال:

  • در تورنتو: محله‌های نورث یورک، وست یورک، ریچموند هیل، تورنتو سنترال و وودبری.
  • در ونکوور: مناطقی نظیر ریچموند، نرث ونکوور، برنابی، و سوری، جزو مناطق محبوب برای ایرانیان هستند.
  • در مونترال: محله‌های مونترال-نورد، مونترال-سد و مونترال-است، از جمله مناطقی هستند که ایرانیان در آن‌ها ساکن شده‌اند.
  • در ادمونتون: مناطق مانند ادمونتون سنترال، استراثکونا و اولیور، جزو نقاط مورد توجه برای ایرانیان مقیم هستند.

توزیع جمعیت ایرانی در این شهرها بسته به اقتصاد، امکانات و فرصت‌های شغلی متفاوت است.

 ایرانی در کانادا

ایرانیان تورنتو

اکثر جمعیت ایرانیان مقیم تورنتو در حومه شمالی کلانشهر و در محله های نورث یورک، ویلودیل، تورن هیل، وان، مارکام، ریچموند هیل، آرورا و نیومارکت زندگی می کنند. در محله نورث یورک تورنتو یکی از مراکز اصلی خرید ایرانیان در شمال خیابان یانگ با نام پلازای ایرانیان قرار گرفته است. تعداد بالای ساکنین این محله و فروشگاه های ایرانی از غربت شهر برای ایرانیان کاسته است. محله نورث یورک حدود 680 هزار نفر جمعیت دارد و این منطقه به عنوان منطقه ایرانی خیز تورنتو شناخته می شود.

ریچموند هیل یکی دیگر از مناطق رو به رشد و توسعه تورنتو به شمار می رود که دارای فروشگاه، رستوران ها، کلینیک و دفاتر حقوقی ایرانی بوده که به تهران کوچک نیز معروف می باشد.

پس از ریچموند هیل دومین منطقه مورد علاقه ایرانیان محله آرورا می باشد که جزو مرفه ترین محله های تورنتو است. این محله آسایش و قضای سبز طبیعی بهتری داشته و دارای یک پارک حیات وحش مجهز و مسیرهای پیاده روی دلنشین می باشد.

محله دیگر ایرانی نشین تورنتو، محله تاریخی نیومارکت می باشد که در گذشته خود به عنوان زمین های کشاورزی و در حال حاضر صنعتی شناخته می شود. بیش از نیمی از ساکنین محله انگلیسی زبان و پس از آن زبان های روسی، چینی و اسپانیایی رایج می باشند که با رشد ایرانیان در این محله زبان فارسی نیز بگوش می رسد.

ایرانیان ونکوور

ایرانیان مقیم ونکوور عمدتا در نورث ونکوور، وست ونکوور، برنابی و شهرهای سه گانه یا Tri-Cities (شامل کوکیتلام، پورت کوکیتلام و پورت مودی) ساکن هستند. حدود 90 درصد ایرانیان ونکوور در ساحل شمالی این شهر در مجاورت کوهستان زندگی میکنند. این بخش گران قیمت از ونکوور شاید یادآور شمال شهر تهران برای ایرانیان باشد. سایر محله های شهر بیشتر خانواده محور بوده و اجاره خانه مناسب می باشد. خیابان لانزدیل و خیابان های فرعی آن در ونکوور پر از فروشگاه های بزرگ و کوجک ایرانی است.

ایرانیان مونترال

جمعیت ایرانیان ساکن در مونترال را بیشتر دانشجویان و جوانان متأهل تشکیل می دهند. در شهر مونترال تمرکز جمعیتی ایرانیان همچون تورنتو وجود ندارد. ایرانیان مونترال در محله های داون تون، ان دی جی، کوت ده نژ، شربروک غربی ساکن هستند و برخلاف ویلا نشینان تورنتو، کاندوها و رنتال ها را ترجیح داده اند.

منطقه NDG در مجاورت مرکز شهر مونترال و در غرب وست مونت واقع شده است. قیمت اجاره خانه در این محله نسبت به مرکز شهر پائینتر می باشد. منطقه از نظر فرهنگی متنوع بوده و تعداد مهاجران بیشتری نسبت به جمعیت بومی در این منطقه زندگی می کنند. این محله از امکانات مناسبی برخوردار می باشد و اکثر افراد در محله به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

در مجاورت منطقه ان دی جی، کوت ده نژ قرار گرفته است. این منطقه دارای آپارتمان های بزرگ، تمیز و زیبا بوده و ایرانیان زیادی در ساختمان های اجاره ای خیابان کوئین-ماری ساکن هستند. دسترسی به مراکز خرید این محله نسبت به ان دی جی کمتر بوده و خلوت تر می باشد.

یکی دیگر از محلات ایرانی نشین مونترال، Cote Saint-luc نام دارد که به تازگی منطقه مستقل اعلام گردیده است. ایرانیان ساکن در این محله از جمعیت ان دی جی کمتر بوده و میزان اجاره بها و فاصله تا مرکز شهر مشابه با محله ان دی جی می باشد.

فرهنگ ایرانی در کانادا

فرهنگ ایرانی در کانادا یکی از غنی‌ترین و چند وجهی‌ترین اجتماعات مهاجر در این کشور محسوب می‌شود. این اجتماع، ترکیبی از ارزش‌ها، سنن، هنرها و رسومات متنوعی است که به عنوان یک بخش برجسته از تنوع فرهنگی کانادا تاثیرگذار است. در زیر به برخی جوانب فرهنگ ایرانی در کانادا اشاره می‌شود:

زبان و ادبیات: زبان فارسی به عنوان زبان اصلی، بسیاری از افراد ایرانی در کانادا از زبان فارسی استفاده می‌کنند. این زبان به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط و حفظ ارتباط با فرهنگ مادری بسیار ارزشمند است.

جشن‌ها و مراسمات: نوروز به عنوان جشنی مهم در فرهنگ ایرانی، هر سال در کانادا نیز جشن‌های بزرگی برگزار می‌شود. هفت‌سین و سفره‌های پر از عناصر نمادین مرتبط با نوروز در این مراسمات حضور دارند.

مراسمات دینی: مراسماتی همچون عید قربانی، عید فطر و محرم برگزار می‌شوند و جوامع دینی مختلف در کانادا این مراسمات را جشن می‌گیرند.

هنر و موسیقی:  نوازندگان و خوانندگان ایرانی در کانادا به اجرای موسیقی سنتی و مدرن ایرانی می‌پردازند و این هنر را در میان اجتماع کانادایی به نمایش می‌گذارند.

هنرهای تجسمی: هنرمندان ایرانی در کانادا در زمینه‌های نقاشی، عکاسی و سایر هنرهای تجسمی فعالیت می‌کنند و آثار خود را در نمایشگاه‌ها و گالری‌ها به نمایش می‌گذارند.

فرهنگ ایرانی در کانادا، علاوه بر حفظ ارزش‌ها و سنن مادری، با ترکیب و تاثیر گذاری با سایر فرهنگ‌ها و اقوام، به تنوع و غنایی در فرهنگ و زندگی اجتماعی کانادا می‌افزاید.

ایرانیان موفق در کانادا

ایرانیانی که به کانادا مهاجرت کرده‌اند، در زمینه‌های مختلفی از جمله علم، هنر، ورزش و کسب و کار فعالیت می‌کنند و موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده‌اند. در این متن، به برخی از این ایرانیان موفق در کانادا اشاره می‌کنیم.

دکتر رضا مریدی: استاد دانشگاه سیمون فریزر و رئیس بخش مهندسی برق و کامپیوتر. او در زمینه‌های پردازش سیگنال، شبکه‌های ارتباطی و هوش مصنوعی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و جوایز متعددی را دریافت کرده است.
شهلا رضایی: نویسنده، شاعر و فعال حقوق زنان. او به عنوان یک پناهجو سیاسی به کانادا آمده و آثارش در چندین زبان منتشر شده است. او همچنین بنیانگذار سازمان خیریه «خانه شعر» است که به حمایت از شاعران جوان و مستضعف می‌پردازد.
سعید جلالی: بازیکن تیم ملی فوتبال کانادا و باشگاه تورنتو. او در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ حرفه‌ای فوتبال کانادا انتخاب شد و در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین بازیکن تاریخ تورنتو شناخته شد.
نگار خلج: هنرپیشه، کارگردان و نویسنده. او در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی همچون «آرواره»، «پروژه لاتار»، «پروژه لاتار» و «پروژه لاتار» بازی کرده و جوایز مختلفی را برای عملکردش دریافت کرده است. او همچنین چندین نمایشنامه نوشته و کارگردانی کرده است.

مقاله مرتبط: چرا به کانادا مهاجرت کنیم؟

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

جمعیت ایرانیان در دنیای مدرن کانادا جمعیت ایرانیان در دنیای مدرن کانادا
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

تیم تحریریه raazgo

تیم تحریریه raazgo

سازمان مشاوره ای مهاجرتی راز با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت و با همکاری مجموعه‌ای از بهترین متخصصین مهاجرتی تشکیل شده است. این گروه با شبکه گسترده‌ای از مجموعه های مهاجرتی همکاری می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه مهاجرت برآورده کند. تمامی اعضای سازمان مهاجرتی راز اصول اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را وظیفه همیشگی خود می‌دانند.

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان