شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان2023-2024

شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان2023-2024

شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان2023-2024

کشور آلمان به دلیل سطح بالای کیفیت آموزش و هزینه های پائین نسبت به سایر کشورهای اروپایی همواره مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی بوده است. هزینه های تحصیلی در آلمان به تناسب مدارک معتبر دانشگاهی و امکانات رفاهی مقرون به صرفه بوده و حتی در کنار هزینه های زندگی دانشجویی، افراد واجد شرایط می توانند از بورسیه های تحصیلی گوناگون بهره مند شوند. در ادامه این مطلب انواع بورسیه های تحصیلی آلمان را بررسی خواهیم کرد.

بورسیه تحصیلی در آلمان

شمار زیادی از کشورهای مهاجرپذیر، جذب دانشجویان بین المللی و نخبگان از سایر کشورها را، جزئی از اهداف مالی بلند مدت خود قرار داده اند و برای تحصیل و زندگی دانشجویان ممتاز مزایایی در نظر می گیرند. کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان برای دانشجویان بین الملل رایگان بوده اما مؤسسات آموزش عالی خصوصی شهریه معینی دارند که با کسب بورسیه تحصیلی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به طور کلی طبق آمار حدود دو سوم از دانشجویان محصل در دانشگاه های آلمان، بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دریافت می نمایند.

برآوردها نشان می دهد که در دوره کارشناسی، حدود 50 درصد از دانشجویان بین المللی و داخلی موفق به دریافت بورسیه می گردند. بورسیه های تحصیلی در آلمان توسط دولت یا دانشگاهها به دانشجویان بین المللی داده می شود. شرایط کسب بورسیه نیز متفاوت می باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص مدارک و شرایط مورد نیاز جهت اخذ بورسیه تحصیلی آلمان لازم است که به وب سایت رسمی هر بورسیه یا دانشگاهی که بورسیه را اعطاء می‌کند مراجعه کرده و مدارک را به صورت دقیق مطالعه نمایید. مهمترین نکته در مورد بورسیه مهلت ثبت نام آن می باشد زیرا بورسیه های تحصیلی معمولاَ در بازه زمانی مشخص برای اعطای کمک هزینه به دانشجویان داده می شود.

در آلمان بورسیه های تحصیلی می تواند شامل کمک هزینه پرداخت شهریه دانشگاه و یا هزینه های زندگی روزمره دانشجویان خارجی باشد. برای مثال برخی از بورسیه‌های تحصیلی کمک هزینه‌های مربوط به تامین مسکن، خرید خوراک و پوشاک، بیمه خدمات سلامت و درمانی، تهیه‌ی بلیط سفر و … را تحت پوشش قرار می‌دهند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی دیگر نیز به عنوان پاداش به دانشجویان ممتاز و ساعی اعطاء می‌گردند. شرایط و مبلغ این نوع کمک هزینه‌ها بستگی به تصمیم گیری شورای دانشکده‌ی مربوطه دارد.

فرآیند درخواست بورسیه در آلمان

فرآیند درخواست بورسیه در آلمان بستگی به نوع بورسیه، موسسه اهدا کننده و رشته تحصیلی دارد. به طور کلی، شما باید مدارک زیر را تهیه و ارسال کنید:

  •  رزومه به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • نامه انگیزه به زبان آلمانی یا انگلیسی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی و نمرات
  • گواهی زبان آلمانی یا انگلیسی
  • نامه توصیه از استادان یا کارفرمایان
  • نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی

بورسیه های تحصیلی آلمان

برای برخی از بورسیه ها، شما ممکن است باید مصاحبه شفاهی یا کتبی را نیز پشت سر بگذارید. همچنین ممکن است باید برخی از شرایط خاص را نیز برآورده کنید، مثلا سن، تابعیت، محل سکونت و غیره. پس از ارسال مدارک، شما باید منتظر تصمیم کمیته انتخاب باشید. این فرآیند ممکن است چند هفته یا چند ماه به طول بیانجامد.

انواع بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان خارجی

خوشبختانه شمار بورسیه های تحصیلی آلمان که به دانشجویان خارجی اعطاء می گردد زیاد است. هر بورسیه تحصیلی دارای شرایط مخصوص به خود بوده و بخشی از هزینه‌های مربوط به تحصیل یا هزینه‌های زندگی دانشجویی را تحت پوشش قرار می‌دهند. بنابراین متقاضیان قبل از اخذ پذیرش تحصیلی باید شرایط و نحوه کسب بورسیه های تحصیلی را بررسی نمایند. در این بخش به معرفی مهم ترین بورسیه های تحصیلی آلمان می پردازیم.

بورسیه تحصیلی DAAD (Deutscher akademischer Austauschdients)

برنامه کمک هزینه سازمان DAAD که مخفف سرویس تبادل دانشگاهی آلمان می باشد، یکی از پرطرفدارترین بورسیه های تحصیلی در اروپا می باشد. هدف اصلی و تمرکز این مؤسسه پذیرش دانشجویان بین‌المللی، افراد دانشگاهی و محققان از کشورهای مختلف دنیا است. کمک هزینه های این بنیاد به دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در یک دوره تمام وقت در دانشگاه های آلمان را دارند، داده می شود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کسب این بورسیه باید حداقل دو سال سابقه کار مرتبط با رشته داشته باشند و نباید بیش از ۶ ماه از تاریخ اخذ مدرک لیسانس آنها گذشته باشد. در صورت احراز شرایط دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ماهانه 850 یورو و برای تحصیل در مقطع دکتری ماهیانه 1200 یورو از مؤسسه کمک هزینه دریافت نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اصلی مؤسسه مراجعه نمائید.

بورسیه تحصیلی بنیاد هاینریش بل آلمان (Heinrich Boll Foundation)

بنیاد هاینریش بل سالانه حدود 1200 کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اعطاء می نماید. دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه موردتأیید دولت آلمان، باید برای کسب بورسیه اقدام نمایند. با توجه به بالا بودن درخواست ها دانشجویان باید سوابق دانشگاهی و پژوهشی درخشانی داشته باشند و همچنین شرکت در فعالیت‌هایی که مربوط به ارزش‌هایی مانند اکولوژی و حفظ محیط زیست، انرژی پایدار، دموکراسی حقوق بشر، استقلال و آزادی فردی و عدالت می باشد امتیاز خوبی برای کسب بورسیه می باشند. دانشجویان خارجی (خارج از اتحادیه اروپا) در صورت احراز شرایط می توانند در مقطع کارشناسی ارشد 850 یورو در ماه و در مقطع دکتری ماهیانه 1200 یورو به عنوان کمک هزینه از این بنیاد دریافت نمایند. این بورسیه آلمان به مدت دو سال با امکان تمدید دوبار و نیم سال تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی ملی آلمان

این کمک هزینه از طریق همکاری بخش خصوصی و دولتی تأمین می گردد و همچون سایر برنامه های بورسیه به دانشجویان ممتاز از سراسر جهان داده می شود. دانشجویانی که موفق به اخذ این بورسیه می گردند ماهیانه 150 یورو از دانشگاه و 150 یورو از دولت فدرال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند نمود. بورسه ملی در دو ترم اعطاء می شود و پس از آن با بررسی شرایط دانشجو تصمیم گیری درباره ادامه پرداخت کمک هزینه انجام می شود.

بورسیه تحصیلی کونراد ادنور (Konrad-Adenauer-Stiftung)

برنامه کمک هزینه کونراد ادنور دانشجویان بالاتر از حد متوسط دوره کارشناسی ارشد و دکتری را مورد هدف قرارداده است. لویت بهره‌مندی از این کمک هزینه‌ی تحصیلی با دانشجویانی است که اهل کشورهای در حال پیشرفت بوده و کاندیدای مقطع دکترا هستند. همچنین دانشجویانی که اهل کشورهایی هستند که در شرایط گذار سیاسی به سر می‌برند، دارای امتیاز بیشتری برای اخذ این کمک هزینه تحصیلی هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به مدت 2 سال ماهیانه حدود 850 یورو کمک هزینه دریافت می نمایند. دانشجویان مقطع دکتری که به منظور انجام پژوهش و پروژه های تحقیقاتی به آلمان آمده اند نیز به مدت 3 سال ماهیانه مبلغ 1100 یورو دریافت می کنند.

بورسیه اراسموس آلمان ERASMUS

یکی دیگر از کمک هزینه های دولتی دانشگاه آلمان بورسیه اراسموس می باشد. این کمک هزینه به دانشجویانی اعطاء می گردد که به صورت تمام وقت در حال تحصیل در دانشگاه های آلمان باشد. دانشجویان خارجی باید به این نکته توجه نمایند که دانشگاه زادگاه شما و هم دانشگاه مستقر در آلمان باید تفاهم نامه اراسموس را برای آموزش عالی امضا کرده باشند. بورسیه اراسموس هزینه‌ی ثبت نام، هزینه مسافرت و هزینه‌های اصلی زندگی دانشجویان بین‌المللی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مزایای دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان

دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح علمی و تجربه ی حرفه ای دانشجویان و پژوهشگران ایرانی است. بورسیه های تحصیلی آلمان از لحاظ مالی، اکادمیک و فرهنگی مزایای بسیاری دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مزایای بورسیه آلمان

مزایای مالی: بورسیه های تحصیلی آلمان معمولا شامل پوشش هزینه های تحصیل، زندگی، بیمه و سفر هستند. بنابراین، دانشجویان و پژوهشگران نگران مسائل مالی نخواهند بود و می توانند با خیال راحت به تحصیل و پژوهش خود بپردازند.

مزایای اکادمیک: بورسیه های تحصیلی آلمان فرصت مناسبی را برای دسترسی به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با سطح بالا و استانداردهای جهانی فراهم می کنند. دانشجویان و پژوهشگران می توانند از امکانات نوین و پیشرفته، استادان مجرب و متخصص، همکاران با استعداد و فعال، شبکه های علمی و حرفه ای و برنامه های تبادل دانش و تجربه بهره مند شوند.

مزایای فرهنگی: بورسیه های تحصیلی آلمان این امکان را به دانشجویان و پژوهشگران می دهند که با فرهنگ، زبان، تاریخ و جامعه ی آلمان آشنا شوند. آلمان یک کشور با تنوع فرهنگی، سطح زندگی بالا، قوانین دموکراتیک و حقوق شهروندی است که محترم شدن در آن را ساده می کند. همچنین، دانشجویان و پژوهشگران می توانند با سفر به کشورهای اروپای دیگر، دیدگاه خود را نسبت به جهان گسترش دهند.

آموزش رایگان: یا با هزینه کم:بورسیه های تحصیلی آلمان عموماً شامل هزینه‌های تحصیلی و گاهی حتی هزینه‌های زندگی هستند. این به دانشجویان اجازه می‌دهد تا بدون بدهی‌های آینده به تحصیلات خود ادامه دهند.

امکانات دانشگاهی: دانشگاه‌های آلمان از امکانات علمی و تحقیقاتی بسیار بالا برخوردارند. دانشجویان بورسیه‌دار می‌توانند از این امکانات بهره‌برده و در زمینه تحقیقات پیشرفته فعالیت کنند.

فرصت‌های شغلی: با گذراندن دوره‌های تحصیلی در آلمان، دانشجویان فرصت‌های شغلی بسیاری پیدا می‌کنند. بازار کار پویا و گسترده‌ای در این کشور وجود دارد.

چگونگی حفاظت از بورسیه های تحصیلی

حضور فعال در دوره‌ها

برای حفظ بورسیه، حضور فعال در کلاس‌ها و شرکت فعال در فعالیت‌های آموزشی بسیار مهم است.

حفظ معدل مطلوب

در بسیاری از بورسیه‌ها، حفظ یک معدل حداقل لازم الاجتهادی الزامی است.

رعایت قوانین و مقررات دانشگاه

رعایت قوانین و مقررات دانشگاه از دیگر نکات حائز اهمیت است.

پرسش‌های متداول

آیا بورسیه ها به تمام رشته ها ارائه می‌شوند؟

بله، در آلمان بورسیه ها برای تمامی رشته ها ارائه می‌شوند. اما شرایط و معیارهای هر بورسیه ممکن است متفاوت باشد.

چه مدارکی برای درخواست بورسیه مورد نیاز است؟

مدارک مورد نیاز برای هر بورسیه ممکن است متفاوت باشند. اما عموماً شامل مدارک تحصیلی، نمرات و نامه توصیه می‌شوند.

چقدر طول می‌کشد تا نتایج بورسیه اعلام شود؟

مدت زمان پاسخ‌گویی به درخواست‌های بورسیه ممکن است متفاوت باشد، اما بیشتر دانشگاه‌ها در عرض چند هفته پاسخ می‌دهند.

آیا امکان تمدید بورسیه وجود دارد؟

بله، در بسیاری از موارد امکان تمدید بورسیه وجود دارد. این بستگی به شرایط هر بورسیه دارد.

چگونه می‌توانم در صورت عدم دریافت بورسیه هزینه‌ها را تامین کنم؟

در صورت عدم دریافت بورسیه، می‌توانید به دنبال کار‌های پاره‌وقت یا استفاده از منابع مالی دیگر برای تامین هزینه‌های تحصیلی خود بگردید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان2023-2024 شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان2023-2024
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

تیم تحریریه raazgo

تیم تحریریه raazgo

سازمان مشاوره ای مهاجرتی راز با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت و با همکاری مجموعه‌ای از بهترین متخصصین مهاجرتی تشکیل شده است. این گروه با شبکه گسترده‌ای از مجموعه های مهاجرتی همکاری می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه مهاجرت برآورده کند. تمامی اعضای سازمان مهاجرتی راز اصول اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را وظیفه همیشگی خود می‌دانند.

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان