مهاجرت به امارات متحده عربی

مهاجرت به امارات متحده عربی

مهاجرت به امارات متحده عربی

 مهاجرت به امارات: روش های مهاجرت به دبی، شرایط و هزینه اقامت 2023

در این مقاله به بررسی وضعیت مهاجرت به کشور امارات و روش های اخذ اقامت در این کشور می پردازیم. عموماَ اطلاعات ارائه شده درباره مهاجرت به این کشور مبهم بوده و علاقه مندان را دچار سردرگمی می نماید. به همین دلیل در اینجا به طور واضح و روشن انواع روش ها، محاسن و معایب را شرح داده و ابهامات در این زمینه را از میان می بریم.

آشنایی با کشور امارات متحده عربی

این کشور یکی از موفق ترین کشورهای خاورمیانه بوده که در چند دهه اخیر رشد اقتصادی و اجتماعی خیره کننده ای داشته است. با جمعیت نزدیک به ده میلیون نفر پس از عربستان سعودی، امارات دومین اقتصاد برتر در جهان عرب می باشد. یکی از سیاست های جذاب اقتصادی امارات سیستم مالیاتی این کشور می باشد. معافیت های مالیاتی برای افراد حاضر در بخش خصوصی سبب جذب سرمایه خارجی بالا گردیده است. پس از صادرات نفت و فرآورده های آن، صنعت گردشگری و توریست دومین منبع اصلی درآمد این کشور می باشد.

از منظر سیاسی پس از جدا شدن امارات از بریتانیا در سال 1971 میلادی، کشور امارات تحت هدایت هفت عمارت مستقل (هفت شیخ نشین) و به رهبری و حکومت یک امیر قرار گرفته است. شیخ نشین های امارات متحده عربی عبارتند از:

 

  • ابوظبی (Abu Dhabi)
  • دبی (Dubai)
  • شارجه (Sharjah)
  • راس الخیمة (Ras Al Khaimah)
  • عجمان (Ajman)
  • فجیره (Fujairah)
  • ام القوین (Umm al-Quwain)

آشنایی با کشور امارات متحده عربی

با پیش بینی آینده روشن امارات، مهاجرت به دبی و اخذ اقامت این کشور، برای اتباع کشورهای منطقه جذابیت بالایی پیدا کرده است.  اما باید در نظر داشت قوانین مهاجرتی امارات به مهاجران اجازه اقامت دائم، حق شهروندی و یا پاسپورت را نمی دهد. اکثر مجوز های اقامتی اعتبار 3 ساله داشته و قابل تمدید می باشند و ادعای دریافت پاسپورت امارات در مدت زمان کوتاه امری منطقی نیست! برخلاف کشورهای اروپایی و کانادا در امارات تمدید مدت زمان اقامت موقت به دریافت اقامت دائم منجر نمی شود.

اما با وجود این قوانین دست و پاگیر باز هم با دریافت مجوزهای اقامت کوتاه مدت و همچنین تمدید آنها، می توان به اهداف کاری یا تجاری مناسبی دست پیدا کرد.

مهاجر پذیری کشور امارات

طبق آخرین آمار حدود 89 درصد از جمعیت کشور امارات را مهاجران تشکیل می دهند که به معنی حضور 8/8 میلیون نفر اتباع خارجی در این کشور می باشد. سهم اتباع ایرانی از مهاجران حدود نیم میلیون نفر می باشد. با پیشرفت در زمینه سلامت و رفاه اجتماعی، شاخص HDI که بیانگر میزان مطلوبیت محیط زندگی برای انسان است، رشد زیادی داشته به طوری که در گزارش سال 2020 این کشور رتبه 31 ام را در میان کشورهای جهان کسب نموده است. همچنین نرخ بیکاری در این کشور درسال 2019 برابر با 2.35 درصد بوده که مطلوب می باشد.

سهم اتباع خارجی از کل جمعیت کشور امارات متحده عربی

متقاضیان مهاجرت به امارات برای مهاجرت می بایست شرایط لازم را داشته باشند . در ادامه به بررسی شرایط هرکدام از روش های مهاجرت به امارات متحده عربی می پردازیم.

ویزای طلایی امارات

ویزای طلایی امارات متحده عربی یک نوع از ویزای بلند مدت این کشور است که پس از بازبینی و تغییر قوانین مهاجرتی در سال 2020 میلادی صادر می گردد. این ویزا برای متخصصان و استعدادهای برتر نیروی کار به مدت 5 الی 10 سال و با قابلیت تمدید خودکار اعطاء می شود. متخصصان و دارندگان مدرک دکتری از دانشگاه های معتبر جهان، در رشته های گوناگون علمی نظیر مهندسی کامپیوتر،مهندسی الکترونیک، برنامه نویسی، برق و بیوتکنولوژی می توانند برای اخذ ویزا اقدام نمایند. همچنین دانش آموزان ممتاز مقطع متوسطه، دانشجویان ممتاز با حداقل معدل 3.8  GPA و حتی برخی از سرمایه گذاران نیز شانس گرفتن ویزا را خواهند داشت. ویزای طلایی امکان زندگی در امارات و انجام فعالیت های تجاری و تحصیلی را بدون اسپانسر داخلی میسر می سازد. در صورتی که افراد واجد شرایط صدور ویزا باشند برای آنان ویزای طلایی امارات یا ویزای اقامت ده ساله (Golden Residency Visa) و کارت طلایی پنج ساله (Gold Card visa) صادر می گردد.

سرمایه گذاران برای اخذ این نوع ویزا نیازمند حداقل سرمایه 10 میلیون درهم امارات خواهند بود که شرایط مخصوص به خود را نیز دارد. همچنین دانشجویان و استعدادهای برتر نیز نیازمند تأیید مقالات، اختراعات و رزومه خود توسط دولت امارات هستند.

ویزای طلایی امارات

ویزای توریستی امارات

برای افرادی که واجد شرایط ویزا نباشند از ویزای توریستی برای ورود به امارات متحده عربی استفاده می شود. ویزای توریستی قابل تمدید به مدت 30 روز بدون خروج از امارات می باشد. توریست های واجد شرایط از سرتاسر جهان می توانند برای دریافت آن درخواست دهند. یادآوری این نکته ضروری است که زنان زیر 18 سال تنها می توانند با والدین خود درخواست ویزا داده و به امارات سفر داشته باشند.

مهاجرت به امارات از طریق ویزای کار

مهاجرت از طریق کار یکی از پرطرفدارترین روش های مهاجرت به امارات به شمار می رود. اولین گام برای مهاجرت دارا بودن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی یک کارفرما در داخل امارات می باشد. بنابراین باید در سایت های درخواست نیروی کار برای شغل مورد نظر خود به جست جو بپردازید. در صورتی که شرکت کارفرما از میان شهروندان اماراتی نتواند نیروی متخصص خود را پیدا کند، اجازه دارد تا از اتباع خارجی برای تأمین پرسنل خود استفاده نماید.

در صورت توافق متقاضی باید مدارک مورد نیاز شامل فرم درخواست کار، اصل و کپی گذرنامه، مدارک تحصیلی، سوابق کاری، ترجمه مدارک و غیره را در اختیار کارفرما قرار دهد تا مراحل مربوطه تا صدور مجوز کار طی شود. در صورت صدور مجوز کار می توان برای دریافت اقامت کاری اقدام نمود. ویزای کاری صادرشده دو ماه اعتبار دارد که در این مدت، امور مربوط به استخدام شما، معاینات سلامت و درخواست کارت شناسایی شما توسط کارفرما انجام می شود. در صورتی که تمامی مراحل با موفقیت به انجام برسد، شما می توانید با استفاده از مجوزکاری برای اجاره سکونتگاه، افتتاح حساب بانکی و دیگر امور اقدام نمائید.

تایم کاری در امارات معمولاَ 5 روز در هفته و به مدت 40 الی 48 ساعت می باشد. علاوه بر حقوق ثابت، بسته های حمایتی، پوشش بیمه درمانی و کمک هزینه مسکن نیز به نیروی کار داده می شود.

پس از پایان پروژه و اتمام قرارداد شما مجوز کاری باطل شده و دیگر تمدید نمی گردد. بنابراین یکی از دغدغه های موجود احتمال عدم تمدید و بازگشت به کشور مبدا خواهد بود.

مهاجرت به دبی برای کار

برای مهاجرت به دبی تمامی مراحل ذکر شده در بخش قبل باید انجام شود. میانگین درآمد در دبی ماهانه حدود 21 هزار درهم می باشد که حداکثر تا 90 هزار درهم امکان افزایش دارد. ساعات کاری در دبی به طور متداول 8 ساعت در روز و 48 ساعت در هفته می باشد که در صورت اضافه کاری کارمندان، در روز یک چهارم حقوق و در شب نیمی از حقوق به عنوان اضافه کاری محاسبه می گردد. در مرحله استخدام باید به این نکته توجه نمود که برخی شرکت ها با توجه به قوانین کاری شاید تا 6 ماه اجازه مرخصی به کارمندان خود ندهند.

برای مهاجرت به دبی برای کار سن شما باید در بازه سنی 18 – 45 سال قرار گیرد؛ تمکن مالی داشته باشید؛ از اسپانسر اماراتی خود نامه دریافت نمائید و پیشنهاد شغلی از شرکت معتبر به همراه شرح وظایف شغل انتخابی داشته باشید. تسلط کامل به زبان عربی و انگلیسی از جمله ملزومات شغلی و زندگی در دبی می باشد.

مهاجرت به امارات از طریق تحصیلات

دانشجویان و علاقه مندان به تحصیل در امارات در صورت پذیرش از دانشگاه ها می توانند به امارات مهاجرت کنند. دانشگاه های دولتی امارات مختص به افراد بومی بوده و اتباع خارجی اجازه تحصیل در دانشگاه های خارجی و بین المللی را دارند. شعبه های بسیاری از دانشگاه های مطرح جهان مانند دانشگاه سورین فرانسه و دانشگاه آمریکایی نیویورک در شارجه پذیرای دانشجویان خارجی هستند. ویزای تحصیلی امارات برای متقاضیان بالای 18 سال صادر می گردد. پس از پذیرش تحصیلی از دانشگاه متقاضیان باید آزمایش سلامت پزشکی را پشت سر گذاشته و مدارک مرتبط با اسپانسر (دانشگاه، والدین یا بستگان) را به همراه تصویب اداره امور اقامت (GDRFA) تهیه نمایند.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی یک سال می باشد که تا پایان دوره تحصیل تمدید می شود. دانشجویان نخبه و واجد شرایط می توانند نسبت به اخذ ویزای طلایی پنج یا ده ساله اقدام نمایند. دریافت پذیرش از دانشگاه به معنی دارا بودن ویزای تحصیل در امارات نیست. هزینه در خواست و صدور ویزای تحصیلی متغییر و حدودا هزار تا سه هزار درهم بوده و تمدید آن هم حدود 500 درهم امارات می باشد.

کشور امارات برخلاف کشورهای اروپایی و کانادا به فارغ التحصیلان دانشگاه ها فرصت زیادی برای ورود به بازار کار نمی دهد و در صورتی که پس از اتمام دوره تحصیل نتوان ویزای تحصیل را به کاری تبدیل کرد، اقامت شما پایان می یابد.

مهاجرت به امارات از طریق تحصیلات

مهاجرت به امارات از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های مهاجرت به امارات سرمایه گذاری در این کشور از طریق خرید ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی و خرید اوراق قرضه می باشد. با خرید ملک حداقل به ارزش یک میلیون درهم به شما و خانواده تان مجوز اقامت دو ساله داده می شود که در صورت حفظ ملک پس از دو سال نیز اقامت شما قابل تمدید می باشد.

شرایط مناسب اقتصادی، ارتباطات جهانی، بازار آزاد، رقابت های جهانی و اعطای امتیازات مثل وام برای سرمایه گذاران در امارات بستر مناسبی برای کسب و کار و ثبت و پایه ریزی شرکت ها ایجاد کرده است. روش های ثبت این شرکت ها منوط بر بیزنس پلن ارائه شده متفاوت می باشد. پس از بررسی درخواست ثبت شرکت توسط اداره مهاجرت، یکی از سه نوع مجوز تجاری یا صنعتی یا حرفه ای صادر می شود. توجه بدین نکته ضروری است که طبق قوانین امارات اتباع خارجی مالکیت حداکثر تا 49 درصد از سهام شرکت ها را دارا هستند بنابراین باید برای ثبت شرکت جدید یک شریک اماراتی در نظر گرفت.

روش دیگر مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، کارآفرینی می باشد که شرایط آسان تری دارد. در صورتی که طرح و ایده های نو و درآمد زا ارائه دهید، برای شما و خانواده تان مجوز اقامت 5 ساله صادر می شود. سازمان های مختلف حامی کارآفرینان بدون سرمایه در امارات وجود دارند که شما را در پیاده سازی ایده های خود کمک نمایند.

آخرین روش خرید اوراق قرضه برای مهاجرت به امارات می باشد. در این روش متقاضی بالای 21 سال می تواند با خرید اوراق برای خود و خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) ویزا دریافت نماید.

مهاجرت به دبی از طریق خرید ملک

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، با خرید ملک به ارزش بالای یک میلیون درهم مجوز اقامت (Estate Investor) برای متقاضی صادر می شود. ازجمله شرایط صدور ویزا به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • ملک مذکور باید در منطقه مورد تأیید اداره مهاجرت باشد.
  • تنها ملاک ارزش ملک قیمت ذکر شده در سند آن می باشد.
  • برای تمدید ویزا باید ثابت کرد که در ملک زندگی می کنید یا هر 6 ماه یکبار به امارات سفر می نمائید.
  • متقاضی و اعضاء خانواده باید بیمه درمانی داشته باشند.
  • درآمد ماهیانه شما حداقل 10 هزار درهم یا معادل آن باشد.

مهاجرت به دبی از طریق خرید ملک

مدت زمان اجازه اقامت براساس ارزش ملک خریداری شده نیز قابل تغییر می باشد. در دبی برای خرید ملک به ارزش 1 تا 5 میلیون درهم اقامت دو ساله، ملک به ارزش 2 تا 10 میلیون درهم اقامت 5 ساله و برای خرید ملک با ارزش بیشتر از 10 میلیون درهم اقامت ده ساله صادر می گردد.

مهاجرت به دبی از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در دبی به متقاضیان این اجازه را می دهد تا دامنه کسب و کار خود را در سطح بین المللی افزایش داده و بدون کوچکترین مشکلی به مبادله کالا و خدمات با جهان بپردازند. نرخ مالیات شرکت های خارجی فعال در دبی صفر درصد می باشد. ثبت شرکت در دبی و امارات تنها از طریق برنامه ای به نام شریک لایسنس امارات و دبی قابل انجام می باشد. هیچگونه محدودیتی در ثبت انواع مختلف شرکت ها وجود ندارد اما همانطور که قبلا گفتیم 51 درصد از سهام شرکت های ثبت شده باید در اختیار اتباع اماراتی قرار داشته باشد.

مهاجرت به امارات از طریق ازدواج

به طور معمول در کشورهای اروپایی درصورت ازدواج با اتباع داخلی می توان اقامت دائم آن کشور را کسب نمود، اما امارات قوانین دیگری در این زمینه دارد.

در صورت ازدواج فرد اماراتی با اتباع خارجی به همسر وی 3 سال اجازه اقامت داده می شود و پس از آن در صورت پایبندی به ازدواج، اقامت دائم اعطاء می شود.

اما حق شهروندی تنها به زن غیر اماراتی داده می شود که تابعیت کشور اولیه خود را سلب نماید. در صورتی که ازدواج خارج از امارات به ثبت رسیده باشد باید تمامی اسناد ثبتی و هویتی در دادگاه، اداره مهاجرت، سفارت امارات در آن کشور به تأیید برسد.

مهاجرت به امارات از طریق تولد

رویکرد تابعیت در کشور امارات متحده عربی همچون کشورمان از طریق خون می باشد. بدین معنی که در صورتی که فرزند از پدر و مادری اماراتی متولد گردد، می تواند تابعیت و اقامت دائم را دریافت نماید.

مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی

کشور امارات هیچگونه عضویتی در کنوانسیون ژنو نداشته و بنابراین تعهداتی هم در قبال پناهجویان ندارد و با آنها برخورد مناسبی نمی نماید. بنابراین با توجه به صدمات جبران ناپذیر روحی و جسمی که این روش دارد، مؤسسه مهاجرتی راز هیچگونه خدماتی را ارائه نمی دهد.

هزینه های مهاجرت و زندگی در امارات

برای مهاجرت به امارات با روش های یاد شده هزینه هایی همچون هزینه ویزا، انگشت نگاری و پیگیری پرونده را باید پرداخت نمائید. برخی از این هزینه ها عبارتند از:

  • ویزای توریستی امارات 14 روزه الی 3 ماهه – 100 الی 200 درهم
  • ویزای تحصیلی امارات – 100 درهم
  • ویزای سرمایه گذاری امارات (شرکت) – 1035 درهم
  • ویزای طلایی 5 ساله امارات – 650 درهم
  • ویزای طلایی 10 ساله امارات – 888 درهم
  • ویزای ترانزیت امارات – 50 درهم
  • ویزای خانوادگی –9 درهم

هزینه های زندگی در امارات پس از زمان رکود اقتصادی این کشور بسیار کاهش یافته است اما هزینه مسکن هنوز به طور قابل ملاحظه ای بالا می باشد. هزینه های اجاره مسکن عموما جدا از هزینه های شارژ و قبض های مصرفی می باشد. به طور مثال برای واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز دبی باید ماهانه حدود 5 هزار درهم اجاره بهاء و 500 درهم هزینه قبض مصرفی بپردازید.قراردادهای اجاره خانه در دبی معمولا به صورت سالانه بسته می شوند و در برخی مواقع از مهاجران کل اجاره یک سال را به صورت پیش پرداخت طلب می کنند. مبلغ اجاره با توجه به مناطق مختلف و امکانات ساختمان ها در دبی متغییر می باشد. در جدول زیر به طور خلاصه میانگین قیمت برخی از اقلام مصرفی برای آشنایی بیشتر با هزینه ها آورده شده است:

شرح خرید کالا یا سرویس در دبی

میانگین قیمت (درهم)

یک وعده غذایی در رستوران ارزان

19.50

یک وعده غذایی در رستوران متوسط

120

یک وعده غذایی در منطقه تجاری

57

پیتزا مارگاریتا

42

استیک کبابی

104

مرغ کبابی

22

بستنی

10

چای

13

قهوه آمریکایی

12 - 14

نوشابه قوطی 330 سی سی

2.53

آب 330 سی سی

1.18

شیر 1 لیتری

4.90

برنج سفید یک کیلویی

5.55

تخم مرغ 12 عددی

13

سینه مرغ تازه یک کیلویی

25 -30

مرغ کامل یخ زده

21.5

ماهی تازه یک کیلو

10-30

هندوانه کیلویی

6

انار کیلویی

17

سیب کیلویی

6.38

سیب زمینی کیلویی

2.8

آب 1.5 لیتری

1.48

بنزین لیتری

2.34

ویزیت کوتاه دکتر خصوصی

284

آنتی بیوتیک یک بسته 12 عدد

69

بلیط سینما یک نفر

44

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب با روش های گوناگون مهاجرت به امارات و دریافت اقامت در این کشور اشاره کردیم. با توجه میزان درآمد در امارات و نوسانات ارزی در کشور ما، فرصت های شغلی مناسبی برای مهاجرت و کسب درآمد در این کشور وجود دارد.

برای توسعه کسب و کار نیز می توان به امارات به عنوان دروازه ای برای ورود به بازار جهانی نگریست. اعطای وام به سرمایه گذاران خارجی و همچنین مالیات صفر از جمله سیاست های حمایتی این بخش می باشد. یادآوری این نکته ضروری است که کشور امارات تنها به افراد با تابعیت اماراتی پاسپورت و حقوق شهروندی اعطاء می نماید. بنابراین هیچ یک از روش های مهاجرتی برای اقامت دائمی مؤثر نمی باشد اما می توان با تمدید اجازه اقامت در هریک از روش ها به اهداف فردی دست پیدا کرد. برای دریافت اطلاعات کامل تر و جامع تر در خصوص روش های مهاجرتی به امارات با کارشناسان سازمان مهاجرتی راز تماس بگیرید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

مهاجرت به امارات متحده عربی مهاجرت به امارات متحده عربی
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر
فرم درخواست مشاوره
نظرات (0)
دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مطالب مرتبط

مشاوره رایگان