مهاجرت تحصیلی ترکیه

مهاجرت تحصیلی ترکیه

مهاجرت تحصیلی ترکیه

 تحصیل در ترکیه راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به ترکیه

کشور اوراسیایی ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه با جمعیتی بالغ بر 84 میلیون نفر و پهنای وسعتی بالغ بر 783 هزار کیلومتر مربع درهمسایگی شمال غرب کشورمان قرار گرفته.

آسیای کوچک یا آناتولی در شمال غرب آسیا قرار داشته و از یک سمت به آسیا و از سمت دیگر به قاره اروپا متصل است. ترکیه کشوری پر باران و کوهستانی است و از شمال به دریای سیاه (Karadeniz) و از غرب با دو دریای مارمارا (Marmara) و اگه (Ege) و از جنوب غرب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد.

این کشور مستطیل شکل که از غرب به شرق امتداد یافته دارای موقعیت حساس جغرافیایی در منطقه است. زبان رسمی این کشور ترکی بوده و به دلیل مقاصد فراوان گردشگری و مناطق دیدنی فوق العاده سالانه میزبان تعداد بسیاری توریست از اقصی نقاط جهان همچنین از ایران می‌باشد.

برخلاف تصور نادرست عموم درآمد اصلی اقتصاد کشور ترکیه لزوما از طریق جذب توریست نمی‌باشد، اقتصاد این کشور بر پایه صنعت و تولید محصولات مختلف مانند کشاورزی و صنعت خودروسازی و الکترونیک و صنعت توریسم و صادرات کالا استوار است.

تحصیل در دانشگاههای کشور ترکیه

کشور زیبای ترکیه در همسایگی ایران امروزه میزبان داوطلبین بسیاری از سرتاسر جهان منجمله ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه می‌باشد.

تحصیل ارزان در دانشگاه‌های با کیفیت به همراه امکانات به روز علمی و رنکینگ بالا همچنین ارتباطات قوی با دانشگاه‌های جهان و ایجاد فرصت‌های علمی فراوان و بورسیه‌های مختلف مانند اراسموس پلاس (Erasmus Plus) برای دانشجویان باعث شده نه تنها از ایران بلکه از تمام نقاط جهان برای تحصیل دانشگاه‌های ترکیه را انتخاب کنند.

در چند سال اخیر سیاست‌های کلان دولت ترکیه در زمینه سرمایه گذاری بر روی دانشگاه‌ها و افزایش خدمات آموزشی برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی بوده به طوری که سازمان آموزش عالی کشور ترکیه (YÖK) اعلام داشته طی 4 سال گذشته تعداد دانشجویان خارجی از 40 هزار نفر به 148 هزار نفر افزایش داشته.

دانشگاههای ترکیه و مقاطع تحصیلی

انواع دانشگاه های ترکیه، مزایا و معایب

دانشگاه‌های ترکیه به دو دسته تقسیم می‌شوند، دانشگاه دولتی (Devlet) و دانشگاه خصوصی (Vakıf) که اولی توسط دولت پشتیبانی و مدیریت می‌شود و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه توسط ارگان‌های خصوصی حمایت می‌شوند.

توجه داشته باشید دولتی یا خصوصی بودن یک دانشگاه معیاری برای کیفیت و برتری دانشگاه در ترکیه حساب نمی‌شود و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کیفیت خوبی به لحاظ آموزشی ارائه می‌دهند. اما بطور کلی شهریه‌های دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نسبت به شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار بالاتر می‌باشد و دانشگاه‌های دولتی ترکیه از شهریه پایینی برخودار هستند.

داوطلبین در مقاطع کاردانی، لیسانس و فوق لیسانس هم در دانشگاه‌های دولتی ترکیه و هم در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در طیف وسیعی از رشته‌ها در حیطه پزشکی و سلامت، مهندسی، رشته‌های هنر همچنین انسانی مشغول تحصیل شوند.

تحصیل در ترکیه

نحوه اخذ پذیرش ، آزمونها ، شرایط تحصیل در ترکیه

برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه راه‌های متنوع و مختلفی وجود دارد:

دانشگاه‌های دولتی ترکیه عموما از طریق آزمون یوس (YÖS) و آزمون ست (SAT) جذب دانشجوی خارجی را انجام می‌دهند.

آزمون یوس (YÖS) یک آزمون ریاضی محور هست که طیف وسیعی از دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه از طریق آزمون یوس پذیرش دانشجو انجام می‌دهند ، یوس با کنکور ایران تفاوت‌های عمده‌ای دارد، مفاد آزمون یوس از سه بخش هندسه، ریاضی و هوش تشکیل شده و برای شرکت در یوس نیازی به تسلط بر روی زبان خاصی نیست. تفاوت عمده بعدی برگزاری این آزمون توسط خود دانشگاه می‌باشد که هر دانشگاه دولتی کشور ترکیه آزمون یوس مختص به خود را دارد، از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به پنج گزینه‌ای بودن سوالات همینطور به وجود یا عدم وجود نمره منفی در آزمون اشاره کرد.

آزمون ست (SAT) هم یک آزمون با محوریت زبان انگلیسی است که هر ساله در 4 نوبت توسط موسسه امریکایی کالج بورد (college board) در کشور ترکیه برگزار می‌شود که طیف کمی از دانشگاه‌های ترکیه از طریق این آزمون پذیرش دانشجو را انجام می‌دهند.

پذیرش اکثر دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه بدون آزمون انجام می‌شود اما در موارد خاص دانشگاه‌هایی مثل باشکنت آنکارا (Başkent) از طریق آزمون یوس، یا دانشگاه کوچ (Koç) واقع در استانبول از طریق نمره آزمون ست (SAT) ورودی دانشجو دارند.

مهاجرت تحصیلی ترکیه

تومر

احتمالا نام آزمون تومر (TÖMER) رو شنیدید ، تومر یا همون مدرک رسمی زبان ترکی استانبولی هست که توسط دانشگاه‌های معتبر ترکیه مثل دانشگاه استانبول و دانشگاه آنکارا و دانشگاه قاضی آنکارا به متقاضیان اعطا میشه، افرادی که قصد ثبت نام در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه را دارند باید مدرک رسمی تومر به دانشگاه مدنظر ارائه دهند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

مهاجرت تحصیلی ترکیه مهاجرت تحصیلی ترکیه
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر
فرم درخواست مشاوره
نظرات (6)
  • پاسخ
    مینا محمدی
    1399-03-26

    با سلام خسته نباشیم برای تحصیل در پزشکی ترکیه علاوه بر ازمون یوس اینا معدل دیپلم هم مهمه ؟؟

    • کارشناس راز
      1399-03-29

      سلام اولویت اول دانشگاهی که یوس برگزار میکنه برای پذیرش دانشجو نمره ازمون یوس دانشجو هست و سن و معدل در اولویتهای بعدی هستن

  • پاسخ
    محسن قدیری
    1399-03-20

    سلام خسته نباشین میخواستم بدونم درجه سختی سوالات کنکور یوس چطور هست اصلا شانسی دارم پزشکی بخونم در ترکیه ؟

    • کارشناس راز
      1399-03-21

      سلام و وقت بخیر ازونجایی که هر دانشگاه جداگانه اقدام به طراحی سوال و برگزاری ازمون میکنه درجه سختی سوالات ازمونها باهم فرق داره در کل میشه گفت سختترین سوالات ریاضی در حد سوالات ریاضی و هندسه کنکور تجربی هست و شانس شما برای قبولی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاههای دولتی ترکیه نسبت به کنکور ایران بالاتره

  • پاسخ
    saeid nikrou
    1399-03-20

    ba salam va khaste nabashid hazine tahsile pezeshki dar daneshgahhaye dolati turkiye cheghadr hast ?

    • کارشناس راز
      1399-03-24

      سلام وقت بخیر شهریه دانشگاههای ترکیه بصورت سالانه هست و از سالی حدود ۱۷۰۰ لیر شروع میشه

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مطالب مرتبط

معرفی دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاههای خصوصی کشور ترکیه (Özel üniversiteler ) بر خلاف دانشگاههای دولتی ترکیه (Devlet Üniversiteleri ) تحت حمایت و مدیریت نهادهای خصوصی کشور ترکیه می باشند ، توجه داشته باشید دانشگاههای خصوصی کشور ترکیه دارای رنکینگ بالا و اعتبار جهانی بوده و شهریه بالای این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی ترکیه دلیل بر ضعف و پایینتر بودن نسبت به دانشگاههای دولتی ترکیه نمی باشد ، بطور مثال دانشگاه خصوصی کوچ (Koç Üniversitesi  ) یکی از معتبرترین دانشگاههای خصوصی ترکیه هر ساله در رنکینگهای جهانی بین دانشگاه های ترکیه دارای بالاترین رتبه ها می باشد .

جغرافیای ترکیه

کشور ترکیه دارای انواع مختلف اقلیم آب و هوایی هست که به 7 اقلیم تقسیم می شود. این ویژگی ها تنها منحصر به آب و هوا نبوده و آداب و فرهنگ , سبک زندگی,تجارت, کشاورزی و حتی لهجه و گویش ساکنین این مناطق به طور قابل توجهی از یکدیگر متمایز است.

مشاوره رایگان