دریافت اجازه تحصیل برای تحصیل در کانادا

دریافت اجازه تحصیل برای تحصیل در کانادا

دریافت اجازه تحصیل برای تحصیل در کانادا

اجازه تحصیل یا study permit چیست؟

مدرکی که به شما به عنوان یک خارجی اجازه می دهد که در یکی از موسسه های آموزشی مشخص در کانادا تحصیل کنید. لیست این موسسه ها در وبسایت سازمان مهاجرت کانادا برای هر استان مشخص شده است. بیشتر خارجی ها برای تحصیل در کانادا به اجازه تحصیل نیاز دارند. قبل از اینکه برای گرفتن اجازه تحصیل درخواست بدهید تمامی مدارک مورد نیاز آن را آماده کنید که در مقاله دیگری به آن پرداخته ایم. همینطور قبل از سفر به کانادا باید درخواست گرفتن اجازه تحصیل را داده باشید.

به این موضوع توجه کنید که اجازه تحصیل، ویزا نیست. یعنی اجازه تحصیل به شما اجازه ورود به کانادا را نمی دهد. پس علاوه بر study permit شما باید یک ویزا هم دریافت کنید. البته در صورتی که درخواست اجازه تحصیل شما تایید شود، سازمان مهاجرت کانادا در کنار اجازه تحصیل برای شما ویزا نیز صادر خواهد کرد.

با اجازه تحصیل چقدر اجازه دارم در کانادا بمانم؟ اجازه تحصیل معمولا به اندازه طول دوره برنامه تحصیلی معتبر است به علاوه 90 روز اضافه برای اینکه بتوانید برای خروج از کانادا آماده بشوید یا برای افزایش طول دوره اقامتتان درخواست بدهید.

در صورتی که دانشگاه از شما بخواهد که درسهایی را به عنوان پیش نیاز بگذرانید تا شما را قبول کنند، اجازه تحصیل شما به اندازه طول دوره درسهای پیش نیاز معتبر است به علاوه 1 سال. در صورتی که دانشگاه شما را قبول کند باید برای افزایش طول دوره اقامت درخواست بدهید.

اگر نتوانید درستان را در زمان اعتبار اجازه تحصیل کامل کنید باید برای افزایش طول دوره اقامتتان درخواست بدهید. در صورتی که این کار را نکنید باید تحصیلتان را متوقف کنید و کانادا را ترک کنید.

اگر درستان زودتر تمام شود، اجازه تحصیلتان تا 90 روز بعد از پایان تحصیلاتتان معتبر است و تاریخ درج شده روی اجازه تحصیل در این حالت اهمیتی ندارد. تحصیل شما در تاریخی پایان یافته تلقی می شود که موسسه شما برایتان نامه پایان تحصیلات، رونوشت نمرات، مدرک یا دیپلم ارسال می کند.

آیا می شود در زمان انجام تحصیل به وطن خودمان برگردیم؟

بله. در صورتی که در زمان تحصیل کانادا را ترک کنید باید در زمان برگشت به کانادا مدارک نشان دهنده ثبت نام شما در دانشگاه را باید نشان دهید. در صورتی که ویزای توریستی یا اجازه سفر الکترونیکی (eTA) دارید باید در زمان برگشت شما به کانادا معتبر باشد.

چه کسی می تواند برای دریافت اجازه تحصیل درخواست بدهد؟

در صورتی که شما شرایط زیر را داشته باشید می توانید در کانادا تحصیل کنید.

  • در یکی از مراکز تحصیلی تعیین شده و تایید شده توسط سازمان مهاجرت کانادا ثبت نام کرده باشید.
  • ثابت کنید که پول کافی برای پرداخت هزینه های تحصیل، زندگی خودتان و هر عضو دیگری از خانواده تان که با شما به کانادا می آید و هزینه های سفر خودتان و افرادی که با شما به کانادا می آیند را دارید.
  • از قوانین پیروی کنید، سوء پیشینه نداشته باشید و در صورت نیاز مدارک آن را داشته باشید.
  • در سلامتی کامل به سر ببرید و در صورت نیاز آزمایشات پزشکی لازم را انجام بدهید.
  • به افسر مهاجرت کانادا ثابت کنید که بعد از انقضای اجازه تحصیلتان کانادا را ترک خواهید کرد

مسئولیت های شما در زمان تحصیل در کانادا

در زمانی که در کانادا در حال تحصیل هستید باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای به پایان رساندن تحصیلتان تلاش کافی داشته باشید و پیشرفت کنید.
  • شرایط ذکر شده در اجازه تحصیلتان را رعایت کنید.
  • در صورتی که الزامات تحصیل در کانادا را ندارید تحصیل را متوقف کنید
  • در زمان تمام شدن زمان اجازه تحصیل کانادا را ترک کنید

در موارد مختلف ممکن است اجازه تحصیل شما دارای شرایط خاصی باشد. مثلا اینکه آیا اجازه کار در کانادا را دارید یا اینکه آیا اجازه سفر داخلی در کانادا را دارید و همچنین تاریخی که باید تحصیلتان را متوقف کنید.

کسانی که برای تحصیل در کانادا نیازی به اجازه تحصیل ندارند:

بیشتر خارجی ها برای تحصیل در کانادا به اجازه تحصیل نیاز دارند. موارد زیر استثناء محسوب می شوند.

تحصیل کوتاه مدت (6 ماه یا کمتر)

در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید می تواند در هر موسسه آموزشی در کانادا تحصیل کنید.

  • طول دوره تحصیل شما 6 ماه یا کمتر از آن است.
  • تحصیل شما بخشی از یک برنامه طولانی تر نیست.
  • تمام درس هایتان را در طول دوره ای که به شما اجازه داده می شود تا در کانادا بمانید تمام خواهید کرد (معمولا 6 ماه بعد از ورود شما به کانادا)

در صورتی که میخواهید کلاسهای پیش نیاز بردارید باید اجازه تحصیل بگیرید، حتی اگر طول دوره تحصیل شما کمتر از 6 ماه است. در صورتی که این کار را انجام ندهید باید قبل از شروع برنامه اصلی دوره تحصیلتان اجازه تحصیل بگیرید. بسته به زمان های پردازش مدارک ممکن است اجازه تحصیلتان در زمان مورد نیاز شما که شروع دوره تحصیلتان است آماده نشود و مجبور باشید که کانادا را ترک کنید. پس حتما قبل از رفتن به کانادا برای دوره های پیش نیاز برای گرفتن اجازه تحصیل اقدام کنید.

خانواده یا کارمندان نماینده های خارجی

در صورتی که شما از خانواده یا کارمندان نماینده های کشورهای خارجی باشید که توسط امور بین المللی کانادا (GAC) به رسمیت شناخته می شود برای تحصیل در کانادا نیازی به study permit ندارید. برای اطلاع دقیق از اینکه آیا نیاز است که اجازه تحصیل را دریافت کنید سفارت شما می تواند با امور بین الملل در تماس باشد.

اعضای نیروهای نظامی خارجی

اگر شما عضو نیروی نظامی کشوری دیگر هستید که برای ماموریت به کانادا آمده اید نیازی به گرفتن اجازه تحصیل ندارید. البته اگر اعضای خانواده شما از جمله فرزندان صغیرتان بخواهند در کانادا تحصیل کنند ممکن است به آن نیاز داشته باشند.

هندی های ثبت شده در کانادا

در صورتی که شما موقعیت registered Indian داشته باشید نیازی به گرفتن اجازه تحصیل ندارید، حتی اگر شهروند کشور دیگری باشید.

فرزندان صغیر در کانادا

فرزندان صغیر شما در شرایط زیر نیازی به اجازه تحصیل ندارند.

  • در مهد کودک باشند.
  • پناهنده یا مدعی پناهندگی باشند.
  • پدر و مادر آنها پناهنده باشند یا مدعی پناهندگی باشند.
  • در پیش دبستانی، ابتدایی یا دبیرستان باشند و در حال حاضر با پدر یا مادری که اجازه کار یا تحصیل دارند در کانادا باشند.

اگر فرزندان به سن بزرگسالی برسند (18 یا 19 سالگی بسته به استان یا قلمرویی که در آن هستند) باید برای اجازه تحصیل درخواست بدهند تا بتوانند به تحصیل ادامه بدهند.

در شرایط زیر حتی اگر نیازی به اجازه تحصیل ندارید بهتر است برای آن درخواست بدهید.

  1. ممکن است بتوانید تحصیل خودتان را ادامه بدهید (در صورتی که الزامات آن را داشته باشید)
  2. ممکن است بتوانید داخل یا خارج از دانشگاه کار کنید

مثال های آن به صورت زیر می تواند باشد:

  • اگر برای کمتر از 6 ماه در حال تحصیل هستید اما به دنبال تحصیل در یک برنامه بلند مدت تر هستید
  • اگر فرزند فردی هستید که اجازه کار یا تحصیل در کانادا را دارد اما شما به زودی به سن 18 سالگی می رسید (و دیگر فرزند صغیر به حساب نمی آیید)

اگر برای گرفتن اجازه تحصیل درخواست بدهید در شرایطی که به آن نیاز ندارید، باید نامه ای را در کنار درخواستتان ارائه کنید که دلیل شما برای درخواست اجازه تحصیل را توضیح بدهد.

  1. ادامه تحصیل

در صورتی که در حال حاضر اجازه تحصیل دارید اما شرایط تحصیل شما تغییر می کند (برای مثال می خواهید برای بیشتر از 6 ماه تحصیل کنید یا برای یک برنامه بلند مدت تر درخواست بدهید) می توانید تا زمانی که اجازه تحصیل شما معتبر است به تحصیل در کانادا ادامه بدهید. اگر نیاز دارید تا طول اجازه تحصیل خودتان را افزایش بدهید یا اینکه منقضی شده است، می توانید در زمانی که ما در حال پردازش درخواست شما هستیم تحصیلتان را ادامه بدهید.

البته در صورتی که الان اجازه تحصیل ندارید باید تحصیلتان را متوقف کنید یا صبر کنید تا اینکه اجازه تحصیلتان را بگیرید تا بتوانید تحصیلتان را شروع کنید یا ادامه بدهید.

یک مثال می تواند فردی باشد که در حال گذراندن دوره پیش نیاز است که برای یک برنامه تحصیلی بلند مدت تر نیاز است. ممکن است برای کلاسهای پیشنیازتان نیازی به اجازه تحصیل نداشته باشید اما برای ادامه تحصیل در دوره های طولانی تر به آن نیاز دارید. در این حالت باید اجازه تحصیل را بگیرید حتی اگر همین الان به آن نیاز ندارید. در صورتی که این کار را انجام ندهید ممکن است نتوانید تحصیل را در دوره اصلی ادامه بدهید، بسته به اینکه درخواست اجازه تحصیلتان به موقع پردازش شود یا خیر.

  1. کار در دانشگاه یا خارج از آن

در صورتی که اجازه تحصیل دارید و به عنوان دانشجوی تمام وقت در یکی از مراکز تحصیلی معین ثبت شده اید، ممکن است بتوانید در دانشگاه یا خارج از آن کار کنید. در این صورت، در اجازه تحصیل ذکر می شود که شما می توانید در زمان تحصیل کار کنید.

اگر اجازه تحصیل ندارید نمیتوانید در زمان تحصیل در کانادا کار کنید. در این شرایط باید برای اجازه کار درخواست بدهید.

این مقاله به کوشش استاد جعفری و دیگر اعضای سازمان مهاجرتی راز تهیه و منتشر شده است. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هرچند کوچک در آگاه سازی شما عزیزان داشته باشیم.
برای مشاهده تمام مقالات به مجله راز مراجعه کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

دریافت اجازه تحصیل برای تحصیل در کانادا دریافت اجازه تحصیل برای تحصیل در کانادا
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

حمیدرضا جعفری

حمیدرضا جعفری

کارشناس ارشد الکترونیک قدرت، علاقه مند به تکنولوژی و زبان انگلیسی، مدیر کلاسهای آموزش آنلاین زبان هلدینگ راز

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان